DOLAR

40,2601$% 0.13

EURO

46,7458% 0.13

STERLİN

53,9601£% 0.23

GRAM ALTIN

4.316,24%0,46

ONS

3.337,10%0,40

BİST100

10.198,76%-0,26

İmsak Vakti a 02:00
İstanbul AÇIK 31°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Afriqiyah Airways Flight 771 Faciası: Trablus Havalimanında Yaşanan Acı Kayıp

ad826x90
ad826x90

Havacılık tarihinin en trajik kazalarından biri olan Afriqiyah Airways Flight 771, 12 Mayıs 2010 tarihinde Libya’nın başkenti Trablus’ta yaşandı. Yolcu uçağının iniş sırasında düşmesi sonucu 103 kişi hayatını kaybetti. Bu trajik olay, sadece Libya havacılık sektörü için değil, tüm havacılık dünyası için önemli dersler barındıran bir facia olarak kayıtlara geçti.

Uçuşun Genel Bilgileri

Afriqiyah Airways Flight 771, Johannesburg, Güney Afrika’dan Trablus’a seyahat eden bir Airbus A330-202 tipi yolcu uçağıydı. Uçakta toplam 104 yolcu ve 11 mürettebat bulunuyordu. Uçuşun amacı, Afrika kıtasını Libya’ya bağlamak ve bölge havacılığında önemli bir köprü görevini yerine getirmekti.

Kaza Anı: İniş Sırasında Yaşanan Felaket

Uçak, Trablus Uluslararası Havalimanı’na iniş yaklaşması yaparken yerel saatle gece 22:30 civarında kontrolü kaybetti. Pilotlar uçağı inişe hazırlıyor ve hava koşulları nispeten olumluydu. Ancak iniş sırasında uçak pistin biraz uzağında bulunan bir alana düştü. Enkaz hızla alev aldı, uçağın büyük bölümü yandı ve kaza sonucu 103 kişi yaşamını yitirdi. Sadece bir yolcu ve üç mürettebat sağ kurtuldu.

Resmi Soruşturma ve Kazanın Nedenleri

Libya Sivil Havacılık Otoritesi ve Airbus tarafından yürütülen soruşturma süreci, kazanın nedenlerini detaylı şekilde ortaya koydu. İlk bulgular, pilotaj hatası ve insan faktörünün kazadaki en önemli etkenler olduğunu gösterdi.

1. Pilotaj Hatası ve Kontrol Kaybı

Araştırmalar, uçağın iniş sırasında altimetre verilerinin yanlış yorumlanması ve pilotların otomatik pilot modları ile ilgili yeterli bilgi sahibi olmaması nedeniyle kontrol kaybı yaşandığını ortaya koydu. Uçağın irtifa kaybı, pistten sapmasına ve kontrolün tamamen yitirilmesine neden oldu.

2. Hava Koşulları ve İniş Zorluğu

Trablus bölgesinde hava koşulları bazen ani değişkenlik gösterebiliyor. Kaza anında hava nispeten sakin görünse de, gece inişlerinin getirdiği görsel zorluklar pilotaj sürecini etkiledi.

3. Kokpit İçi İletişim ve İnsan Faktörü

Kaza raporu, mürettebatın karar alma süreçlerinde yaşanan iletişim sorunlarına da işaret etti. Uçuş ekibi arasında net ve etkili koordinasyon eksikliği, hataların büyümesine zemin hazırladı.

Havacılık Dünyasında Afriqiyah Airways Flight 771 Kazasının Yeri

Bu kaza, Afrika havacılığı için acı bir dönüm noktası oldu. Bölgede sivil havacılığın gelişimi için alınacak önlemler ve standartların yükseltilmesi gerektiğini gösterdi. Airbus A330 tipi uçakların güvenlik standartlarının gözden geçirilmesi için de bir uyarı niteliği taşıdı.

Afriqiyah Airways Flight 771

Kaza Sonrası Alınan Önlemler

Pilot Eğitimi ve Otomatik Sistemler

Kazadan sonra, özellikle gelişmekte olan havayollarında pilot eğitim programları gözden geçirildi. Otomatik pilot ve diğer yardımcı sistemlerin kullanımına dair eğitimler artırıldı, böylece benzer insan faktörlü hataların önüne geçilmeye çalışıldı.

İniş Prosedürlerinde İyileştirme

Geceleri iniş yaparken pilotların karşılaştığı zorluklar üzerine çalışmalar yoğunlaştırıldı. Gelişmiş iniş sistemleri (ILS – Instrument Landing System) yatırımları artırıldı ve pilotların görsel referanslarını destekleyen teknolojiler yaygınlaştırıldı.

Afrika Havacılık Güvenliği Standartları

Afrika kıtasında havacılık güvenliğini artırmak amacıyla bölgesel iş birliği ve denetim mekanizmaları kuruldu. ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü) ile iş birliği yapılarak standartlar güncellendi.

Afriqiyah Airways ve Libya Havacılığının Durumu

Afriqiyah Airways, Libya’nın bayrak taşıyıcı havayolu olarak bölgesel ve uluslararası pazarda önemli bir rol oynuyor. Kaza sonrası şirket, güvenlik ve operasyonel prosedürlerinde kapsamlı revizyonlara gitti. Ancak Libya’da devam eden siyasi ve ekonomik istikrarsızlık, havacılık sektörünü uzun süre olumsuz etkiledi.

Yolcular ve Aileleri: Yaşanan İnsanlık Dramı

Kazada hayatını kaybedenler arasında çok sayıda farklı milletten yolcu vardı. Güney Afrika, Libya ve diğer ülkelerden yolcular, sevdiklerinin ardından derin bir yasa boğuldu. Kazadan sağ kurtulan az sayıdaki kişi, yaşadıkları dehşet dolu anları kamuoyuyla paylaştı.

Aileler, kazanın tam olarak neden kaynaklandığı konusunda net bilgi edinmek ve benzer trajedilerin önüne geçilmesi için yoğun bir çaba gösterdi. Bu süreç, uluslararası havacılık camiasında şeffaflık ve hesap verebilirlik gerekliliğinin önemini bir kez daha ortaya koydu.

ad826x90

Havacılıkta İnsan Faktörünün Önemi

Afriqiyah Airways Flight 771 kazası, havacılıkta “insan faktörünün” ne kadar hayati olduğunu gösteren trajik örneklerden biridir. Teknolojinin ve otomasyonun artmasına rağmen, pilotların karar alma süreçleri, iletişim becerileri ve stres yönetimi kazaların önlenmesinde kritik rol oynar.

Bu kazadan alınan derslerle, pilot eğitimlerinde insan faktörü eğitimi ön plana çıkarıldı ve CRM (Crew Resource Management) uygulamaları yaygınlaştırıldı.

Unutulmaması Gereken Bir Kayıp

Afriqiyah Airways Flight 771, 21. yüzyıl havacılık tarihinin acı sayfalarından biridir. 103 insanın hayatını kaybettiği bu trajedi, sadece Libya veya Afrika için değil, tüm havacılık camiası için önemli dersler barındırıyor.

Her kaza, güvenlik standartlarının iyileştirilmesi, teknolojik yeniliklerin geliştirilmesi ve insan faktörünün daha iyi anlaşılması için birer uyarı niteliği taşır. Bu trajedinin anısı, havacılığın daha güvenli bir hale gelmesi için verilen mücadelede unutulmamalı ve yaşatılmalıdır.

ad826x90
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

KÜRE Enstitüsü Başkanlığı’na Hüseyin Mesut Alver Atandı

HIZLI YORUM YAP